5 OORZAKEN VOOR HET ONDERPRESTEREN VAN TEAMS!

Herken je dat? Dat iedereen op je afdeling of in je team heel hard werkt, iedereen is gemotiveerd, en toch bereiken jullie niet het doel dat je dacht te behalen. Dat komt omdat veel teams veel inefficiënter werken dan ze denken. Wij komen ze nogal eens tegen namelijk. Hieronder 5 redenen die wij in de praktijk zien waarom teams niet zo effectief zijn als ze zouden kunnen zijn…

Waar herken jij jouw werksituatie in terug? Laat het ons weten, dan hebben we wat praktische tips voor je!

 

Geen duidelijk doel

Het lijkt zo vanzelfsprekend en toch zien we het vaker niet dan wel. Met elkaar werken aan 1 gezamenlijk doel. Iedereen is vaak wel gemotiveerd en werkt hard voor het bedrijf. Maar in de praktijk gaat iedereen eigenlijk een andere kant op. Vooral bezig met de eigen werkzaamheden en niet met het gezamenlijke doel. Niet heel effectief, maar ook niet altijd duidelijk zichtbaar als je er midden in zit. Focus aanbrengen en met elkaar 1 doel bepalen waar je aan werkt is wel effectief. Bepaal met elkaar waar je over een jaar of 6 maanden staat en hoe je daar met elkaar komt. Wie doet dan wat om dat te behalen. Je zult zien dat wanneer je dat doet, je veel sneller resultaat behaalt.

 

Ineffectieve communicatie

Zeggen wat je bedoelt en doen wat je zegt. Is soms lastig, maar wel effectief. Op het moment dat je elkaar goed kent, en respecteert kun je elkaar op een positieve manier feedback geven. Dat lijkt eng, maar als je dat een aantal keer oefent met elkaar valt het reuze mee. Vaak gaat het er niet eens om wat je zegt, maar wel om hoe je het zegt. En daar gaat het meestal mis.  Hoe de één communiceert is niet altijd de manier van de ander. Als je de boodschap kunt brengen op een manier die voor de ander ok is, dan bespaar je enorm veel tijd met bijvoorbeeld blussen van brandjes omdat zaken niet worden uitgesproken.

 

Niet doen wat bij je past

Meestal doe je je huidige werk op basis van je werkervaring en opleiding. Wat je in het verleden gedaan hebt, heeft je op je huidige plek gebracht. Vaak wordt niet gekeken naar eigenschappen die bepalen hoe je communiceert en in welke situaties je je prettig voelt. Het komt dan ook nog al eens voor dat mensen taken krijgen toebedeeld die op basis van hun persoonlijke eigenschappen totaal niet passen. Bijvoorbeeld doordat de organisatie verandert en er andere competenties vereist zijn om de doelen te bereiken. We zien ook mensen die veel ervaring in een bedrijf hebben en dan plots in een functie als accountmanager terecht komen. Terwijl ze het eigenlijk niet fijn vinden om ‘koude verkoop’ gesprekken te voeren. Dat is niet effectief en bovendien houdt de persoon in kwestie dat niet lang vol. Met als mogelijk gevolg uitval door ziekte.

 

Onduidelijke verantwoordelijkheden

Je kent het wel, er zijn allerlei klussen en projecten in het bedrijf waar je werkt, waar meerdere mensen mee bezig zijn. Maar het is niet altijd duidelijk wie nu waarvoor verantwoordelijk is, soms is dat ook helemaal niet bepaald. Er wordt veel over gesproken, vergaderd en iedereen weet ongeveer wel wat er gedaan moet worden. Maar er moeten ook beslissingen genomen worden om verder te komen. Als niemand verantwoordelijk is dan geeft dat onduidelijkheid met als gevolg dat dingen dan helemaal niet worden gedaan of onnodig lang blijven liggen.
Op het moment dat je mensen duidelijk verantwoordelijk maakt voor taken wordt alles makkelijker en loopt je project een stuk sneller en soepeler.

 

Te weinig Fun

Soms ben je zo hard aan het werk dat je vergeet plezier te hebben in wat je doet en met elkaar. Bovendien is belangrijk om de successen te vieren, ook de kleine! Als je je doel met elkaar gesteld hebt, vergeet dan niet te kijken naar de stappen onderweg die gelukt zijn. Dat motiveert om door te gaan en om elkaar scherp te houden waar je ook alweer mee bezig was.

 

 

Veel succes!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTROLE * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.