DISC? Dat hebben we nu wel gezien, toch?

DISC model muismatje

Dat zei mijn gesprekspartner een paar weken geleden, nadat ik vertelde dat wij DISC regelmatig gebruiken in onze trainingen. Ik weet op zo’n moment dan nooit zo goed wat ik direct moet antwoorden. Zal wel aan mijn oververtegenwoordigd ‘groen’ liggen. Hij hoorde er overal over, vertelde hij, iedereen heeft er inmiddels wel iets mee gedaan. Ik interpreteerde zijn reactie alsof hij vond dat DISC vooral een ‘leuk’ iets is dat even populair was en nu alweer toe is om vooral achter ons te laten.

Niet zo’n prettig mens?

Voordat ik bedacht had of ik nu heel hard mijn best moest doen om hem te overtuigen van het nut en de mogelijkheden ging het gesprek alweer een andere kant op. Maar de reactie bleef me wel bezig houden. Want ik kom ze regelmatig tegen namelijk. Mensen die ‘wel eens iets met die kleurtjes hebben gedaan’, maar niet meer dan dat. Het meisje bij de kapper die mijn haar knipte bijvoorbeeld had een cursus DISC gevolgd en had sindsdien het gevoel had dat ze niet zo’n prettig mens was omdat ze ‘Dominant Rood’ was. Sommige mensen hebben wel een persoonlijk profiel, maar hebben geen idee wat ze er eigenlijk mee kunnen en hebben het ergens onder in een la liggen. Of mensen die dat ‘in hokjes stoppen’ maar niks vinden, daar houden ze niet van en het werkt toch niet. Nee, als dat is wat je van DISC hebt meegekregen dan werkt het inderdaad niet.

Wie je bent gaat natuurlijk over veel meer.

En dan is er nog een categorie mensen die het alleen via-via kennen, zoals ook mijn gesprekspartner. Daar moest ik ook aan denken toen ik vorige week een – overigens erg grappige – blog las van Pauline Cornelissen genaamd “Heel Blauw”. Lekker herkenbaar geschreven, inclusief het allergische horror idee dat mensen de kleuren in bedrijven écht serieus toepassen, en ik geloof inderdaad dat veel mensen op deze manier naar DISC kijken. Jammer, want het is zoveel meer dan alleen maar 4 kleurtjes. De basis uitleg van DISC is (bewust) vrij zwart-wit. We reduceren de mensheid dan altijd even heerlijk eenvoudig tot 4 typen, die we de kleuren Rood, Geel, Groen en Blauw toedichten. Omdat zoals veel dingen het concept duidelijker en begrijpelijker wordt als je het wat ongenuanceerd uitlegt. Als je daarna dan maar wel direct vertelt dat de wereld en de mens iets genuanceerder in elkaar zitten dan dat.

Wie je bent gaat natuurlijk over veel meer.

Je hebt een bepaalde leeftijd, ervaringen, normen en waarden, overtuigingen, interesses etc. Die een minstens zo belangrijke rol spelen bij je gedrag. Vandaar dat je dus niet Rood, Blauw, Groen of Geel bent. Het geeft je vooral veel inzicht in de manier waarop je communiceert, hoe anderen jou communicatie kunnen ervaren en hoe je de behoeften van jezelf en anderen beter leert begrijpen. Bijvoorbeeld dat je begrijpt waarom je uitgeput thuis op de bank ploft na een werkweek of weekend vol feestjes (terwijl dat toch heel gezellig is?), waarom je het gevoel hebt dat je ‘je ei niet kwijt kunt’ in je functie, waarom je altijd met dezelfde collega botst of waarom ze bij IT echt ‘van een andere planeet’ komen…

DISC communicatiestijlen communicatei

4 communicatiestijlen, volgens DISC

Als je de vele mogelijkheden en nuances van DISC goed begrijpt en benut heb je een hulpmiddel in handen dat je op alle mogelijke manieren vóór je kunt laten werken, zowel zakelijk als privé.

Maar ja… dat heb ik als “Groentje” natuurlijk niet meteen als antwoord bedacht in zo’n gesprek, die moeten er eerst nog even nadenken. Gelukkig bestaat er dan zoiets als een blog, kun je het toch nog even kwijt!

Ben jij bekend met DISC? En wat is jou ervaring?
Laat het ons weten via een bericht onder deze blog.

Lees hier onze vorige blog: WAT IN HET VAT ZIT VERZUURD!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTROLE * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.