fbpx
Stethoscoop

Toonbeeld van gezondheid?

Waarschijnlijk heb je het wel eens meegemaakt. Een goede bekende, of misschien iemand die je via via kent, lijkt altijd het toonbeeld van gezondheid. Als je ze ziet gaat het “super! “  en is er geen vuiltje aan de lucht. En dan plotseling komt het bericht dat zo iemand ernstig ziek is, of er ineens niet meer is. Dat is schrikken. Soms kun je dat inderdaad niet zien aankomen, ook artsen niet. Maar in veel gevallen waren er eigenlijk al langer symptomen die niet waren opgemerkt of die werden genegeerd. Het bekende gevoel “och dat zal zo’n vaart niet lopen” en “dat overkomt mij niet” kennen we immers ook allemaal…

Bij bedrijven is het soms net zo. Van buiten lijkt alles koek en ei. Er wordt gegroeid, de cijfers zijn dik in orde dus gaat het goed. Toch?  Hoe zou je dan toch het idee kunnen hebben dat er tekenen zijn dat er wel iets aan de hand is onder de oppervlakte? Symptomen die er niet direct voor zorgen dat het bedrijf omvalt, maar die als je ze niet aanpakt op den duur voor problemen zorgen die niet zomaar weer makkelijk zijn te keren. Oftewel, die veel geld, tijd en moeite kosten als je wel op dat punt aanbeland.

Tijdig signaleren.

Hoe zou het zijn om tijdig deze signalen op te pakken en er iets mee te doen zodat je ervoor zorgt dat je organisatie aan de binnenkant net zo gezond blijft als het er aan de buitenkant uit ziet!

Hieronder 3 symptomen die nog wel eens genegeerd worden maar die je veel opleveren als je er bewust en actief mee aan de slag gaat! Zowel op mensvlak als organisatorisch.

  1. Mooi weer spelenNiet open (durven) uiten wat er speelt op persoonlijk vlak maar ook binnen het team. Onderlinge ergernissen die niet worden uitgesproken, mensen die voelen dat ze op het randje lopen niet durven toegeven dat het teveel wordt (potentiële burn-out kandidaten) en groepsfrustraties die vooral niet naar het management worden geuit.
  2. Angst voor veranderenFrustraties over veranderingen zijn meestal het gevolg van gebrekkige communicatie en ontbreken van draagvlak bij de start van veranderingen. Mensen voelen zich niet gehoord en dan gaan de hakken in het zand. Er wordt krampachtig vastgehouden aan het bekende (ja maar, zo doen we het altijd) en de – misschien wel noodzakelijke en nuttige veranderingen – worden niet of slecht doorgevoerd waardoor het resultaat ook uitblijft.
  3. Wij en zij cultuurIn veel organisaties leeft tussen verschillende afdelingen het ‘wij en zij’ gevoel. Binnendienst tegen de buitendienst. Onderlinge competitie. Ze spreken niet dezelfde taal en begrijpen elkaar vaak niet. Zien ook elkaars uitgangspunt of behoeften niet. Hierdoor wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van elkaars rol en sterke punten, niet voluit samengewerkt en er wordt van alles voor elkaar ingevuld zonder het te checken.

Juiste medicijn!

Er zijn natuurlijk nog veel meer symptomen. Welke symptomen ken jij, deel ze onder dit bericht in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *